Autor: Mgr. Daniel Macek, 29. 12. 2025
S příchodem nového roku vstupují v účinnost pravidelné změny v oblasti pracovního práva. Pro podnikatele je pro začátek roku 2026 důležitá především nová výše minimální mzdy a průměrné mzdy.
Výpočet minimální mzdy je stanoven zákoníkem práce. Tento mechanismus vychází z predikce průměrné hrubé měsíční mzdy v národním hospodářství (pro rok 2026 je stanovena na 51 497 Kč) a koeficientu stanoveného vládou na dva roky dopředu roce 2024 (pro rok 2026 byl koeficient stanoven na 0,434).
Na základě tohoto výpočtu dochází k navýšení minimální mzdy o 1 600 Kč měsíčně.
Nová výše měsíční minimální mzdy pro rok 2026 činí 22 400 Kč a hodinová sazba činí 134,40 Kč (při úvazku 40 hod./týden)
Zároveň dochází k úpravě příplatku za práci ve ztíženém pracovním prostředí. Jeho rozpětí činí 5 až 15 % minimální mzdy, což pro rok 2026 představuje částku 1 120 Kč až 3 360 Kč měsíčně.
Změna průměrné a minimální mzdy ovlivňuje řadu dalších daňových a pojistných limitů. Zde jsou jejich hodnoty pro rok 2026:
Pokud jste zaměstnavatelé, zkontrolujte nastavení mzdových systémů a aktualizujte mzdové výměry zaměstnanců tak, aby jejich odměna k 1. lednu 2026 dosahovala nových minimálních limitů.
Potřebujete pomoci s úpravou pracovních smluv nebo nastavením odměňování ve vaší firmě? Neváhejte se na nás obrátit. V MACEK.LEGAL s novým nastavením smluv rádi pomůžeme.
Doporučené články
Dostali jste výpověď pro nadbytečnost, ale krátce nato jste zjistili, že Váš bývalý zaměstnavatel hledá nového zaměstnance na stejnou pozici Taková situace může vyvolat pochybnosti o… Více
AI ve firmě Ano, ale s jasnými pravidly Umělá inteligence je běžnou součástí pracovního života Zaměstnanci ji využívají k řadě úkolů, jako je psaní e-mailů, vyhledávání… Více
©2020
Design by RVLT